دستاورد حیات ماشینی در خصوص سلامت کسان جامعه، تفریق فعالیت فیزیکی، شیوع اضافه وزن، چاقی و افزایش خطر بسیاری از بیمارهای مزمن است که به کرات در مقالات و برنامه‌های گوناگون باره توجه و بحث پیمان گرفته است؛ اما گرد سایر از اثرات مضر غرق شدن در گرداب تکنولوژی و ماشین‌های هوشمند، تفریق کیفیت وعده‌های غذایی است.

اهمیت آشپزی

غذای خانگی رقیب ندارد!

امروزه شاهد هستیم که تهیه‌ی وعده غذایی در آشپزخانه خانه ها کمتر شده و در برابر آشپزخانه‌های رستوران‌ها و تهیه غذاهای بیرون بر رونق اکثریت گرفته‌اند.
با کمی دقت به خیابان‌ها و کوچه‌های محل زندگی می‌توان این سوژه را به سادگی درک کرد که تعداد فست فودها و مراکز جاسازی غذا نسبت به ماضی افزایش چشمگیری داشته‌اند.
استفاده از غذاهای حاضری به حدی دریافتی که امروزه سرمایه‌گذاری در این گویه را یک امر مطمئن و سودآور می‌دانند، چراکه می‌دانند تقاضای ملت در این زمینه رو به افزایش است؛ ولی اگر از دیدگاه بهداشت جسمی و روانی به این جستار نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این امر می‌تواند مضرات زیادی را به همراه داشته باشد.
از نگرش روانی، کارشناسان به اهمیت پختن وعده غذایی در خانه و تأثیر آن بر سلامت روحی خانواده تأکید فراوان کرده‌اند.
همچنین از عقیده سلامت جسمی نیز مصرف زیاد غذاهای حاضری می‌تواند اثرات مخربی به همراه داشته باشد.
 

کیفیت بهداشتی غذاهای بیرون

آموزش روش‌های درست پخت و پز خوراک و تأثیر مصرف غذاهای خانگی در روند زندگی آینده اولاد چه در خانواده و چه در مدرسه و محیط تعلیم باید به عنوان یک فرمایش مهم تلقی شود، چرا که پختن خوراک در خانه و نزاکت صرف وعده غذایی در پیرامون خانواده، ضمن برپایی سلامتی جسمی بهتر و افزایش طول عمر، اثرات روانی و روحی قابل ملاحظه‌ای در حیات کسان خواهد داشت
 
بهداشت و سلامت مواد اولیه کاربرد شده موضوعی است که برای مصرف کننده پوشیده است و اگر مواد اولیه حداقل‌های لازم را نداشته باشند و از نظر غسل و کیفیت نگهداری در انبار حائز شرایط مناسبی نباشند، بی‌شک عوارضی نظیر مسمومیت گریبان گیر مصرف کننده خواهد شد.
کیفیت مواد اولیه استفاده شده، عموماً به انگیزه مسائل اقتصادی، سطح پایینی دارند و ارزش غذایی وعده مصرف شده را ذیل می‌آورند و شاید در درازمدت زمینه ساز بیماری‌های مزمن می‌شوند.
به عنوان مثال روغن‌های مصرفی در پختن غذاهای بیرون، عمدتاً از نوع جامد می‌باشد. حال آنکه امروزه مصرف روغن‌های مایع در خانه ها رو به افزایش است و خانواده‌ها کمتر تحت تأثیر اثرات ویرانگر روغن‌های جامد پیمان می‌گیرند.
همچنین در بعضی اماکن جاسازی غذا از یک روغن چندین بار کاربرد می‌شود که نتیجه آن چیزی به جز افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون از آنگونه سرطان نیست.
 

اهمیت تعلیم خانواده‌ها

بنابراین با پروا به اهمیت پختن وعده غذایی در منزل و کاهش به کارگیری غذاهای حاضری، باید شرایطی را مهیا کرد که این فرمایش همانند سال‌های نه چندان دور، مجدداً مهم و با ارزش تلقی شود.
یکی از راه‌های تأثیرگذار برای این مهم، تعلیم پسندیده به کودکان و نوجوانان در خانواده و محیط تحصیل است.
قاعدتاً خانواده به عنوان نخستین محیط تأثیرگذار بر کودکان و نوجوانان می‌تواند مهم‌ترین نقش آموزشی را در پروسه شکل گیری منش ها و ارزش‌ها در فرزندان برپایی کند.
خانواده‌ای که غالب غذای مصرفی خود را از بیرون جاسازی می‌کند، بدیهی است که فرزندان آن‌ها هم بعدها رغبت به چنین سبکی از حیات خواهند داشت. از طرفی چنانچه در محیط خانواده مصرف غذاهای خانگی و نزاکت سفره و بعید هم غذا خوردن اغلب رایج باشد، اولاد نیز با چنین ارزشی در آینده زندگی خواهند کرد.
محیط تعلیم نیز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین محیط‌های زندگی کودکان و نوجوانان است.
مطالبی که در این پیرامون به کودک یا نوجوان منتقل می‌شود تأثیرگذاری بسزایی خواهد داشت چرا که نفس این محیط آموزش و یادگیری است و مطالب منتقل شده به کودک و نوجوان از نقطه نظر آن‌ها زیاد صحیح و لازم الاجراست.