x تبلیغات
اخبار تکنولوژی

راهنمای خرید لنز دوربین برای عکاسی منظره

 انتخاب لنز پسندیده برای عکاسی منظره، در ثبت تصویری زیباتر کمک می‌کند. اگرچه با لنز کیت دوربین هم می‌توانید عکس‌های نکویی از منظره‌های مختلف بگیرید؛ ولی برای خروجی بهتر، از گزینه‌های دیگر هم استفاده کنید.

 

راهنمای خرید لنز دوربین برای عکاسی منظره

 

 
منظره‌ گرد از محبوب‌ترین سوژه‌های عکاسی است. از هر پنجره‌ای به بیرون نگاه کنید، سوژه‌ای برای عکاسی پیدا می‌کنید که شاید یک منظره‌ی باشکوه نباشد؛ اما می‌توان آن را به سوژه‌ی عکس تبدیل کرد.
 
منظره‌ها دست‌یافتنی‌ترین سوژه‌ها هستند. برخلاف پرتره‌ها یا سوژه‌های ورزشی که به ساز و برگ گزیده تر و گران‌قیمت‌ بیچارگی دارند، می‌توانید منظره‌ را با هر دوربین یا هر لنزی ثبت کنید.
 
 

آنچه از لنز مخصوص عکاسی چشم انداز می‌خواهید

با تنظیمات مناسب، می‌توانید مناظر زیبایی ثبت کنید؛ ولی با درنظرگرفتن یک مجموعه تنظیمات و ویژگی‌ها می‌توانید لنز بهتری برای ثبت این عکس ها پیدا کنید. می‌توانید از یک لنز تله‌فوتوی ۲۰۰ میلی‌متری استفاده کنید؛ ولی این لنز مناسب‌ترین و انعطاف‌پذیرترین گزینه‌ نیست. نکته‌ی کلیدی در اینجا «انعطاف‌پذیری» است.
 
منظره‌ها تنوع بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند و ما دقیقا با این تعریف منطبق هستیم؛ قد ما بین ۱۲۰ الی ۲۱۰ سانتی‌متر و وزن ما بین ۲۵ و ۱۸۰ کیلوگرم است. یک نما از قله‌ی اورست و گل‌های آفتاب‌گردان در یک منطقه‌ی بومی، هر دو منظره به‌شمار می‌روند و هر دو از نظر عکاسی چالشی متفاوت هستند.
 
درواقع شما نیاز به لنزی دارید که در بسیاری از موقعیت‌ها پاسخگوی نیازهایتان باشد. برای مثال یک لنز زوم که طیف وسیعی از فواصل کانونی سودمند را پوشش دهد.
 
 

منظره و فاصله‌ی کانونی

اغلب عکاس‌ها از لنزهای واید بهره‌گیری می‌کنند. با لنز واید می‌توانید بخش اکثریت از چشم انداز را درون یک کادر پیمان دهید. میزان واید بودن مورد نظر به سوژه هم بستگی دارد.
 
اختلاف‌ اندک در فاصله‌ی کانونی معمولا در فواصل کانونی کمتر خویش را نشان می‌دهند. تفاوت میدان دیدن بین فاصله‌ی کانونی ۲۰ و ۲۲ میلی‌متر بیشتر از دوگانگی بین فواصل ۱۰۰ و ۱۰۲ میلی‌متر است. پس لنز با فاصله‌ی کانونی کمتر می‌توانند دوگانگی عمده‌ای در نتیجه به‌وجود بیاورد.
 
 
اختلاف بزرگ در میدان دید را می‌توانید به روشنی در این دو عکس ببینید. تنها ۱۰ میلی‌متر وایدتر (عریض‌تر) یعنی می‌توانید فضای اکثریت را در عکس خویش جای دهید. البته عکس لزوما بهتر نمی‌شود، اما تصویر عریض‌تر دوم حس مهیج‌تری به عکس می‌بخشد.
 
با اینکه دائم نیازی به به کارگیری میدان دید سوپرواید (بسیار عریض) ندارید؛ اما اگر امکانات آن را در گزین کردن دارید، عالی است. یعنی برای حداکثر نرمش به یک لنز زوم دربایستن دارید که برخی فواصل کانونی واید را پوشش دهد: ۱۰ میلی‌متر روی یک دوربین کراپ‌ و ۱۷ میلی‌متر روی فول‌فریم.
 
 

منظره و گشادگی دیافراگم

گشادگی دیافراگم تأثیر چندانی در عکاسی منظره ندارد؛ مگر اینکه بخواهید از ستاره‌ها عکس بگیرید. اغلب اوقات، از گشادگی بین f/8 و f/16 برای حداکثرسازی عمق میدان استفاده می‌کنید؛ این یعنی حتی گشادگی f5/6 هم نتیجه‌بخش است. وایدترین گشادگی دیافراگم لنز من برای عکاسی چشم انداز f/4 است و نتیجه‌ی بی‌نقصی می‌دهد.
 
با اینکه گشادگی دیافراگم کمتر، امکان عکاسی در روشنایی مختصر و بدون سه‌پایه را فراهم می‌کند؛ ولی از طرفی این گونه لنز پرهزینه‌تر خواهد بود. اگر بودجه‌ی خرید یک لنز با f/2.8 را دارید، آن را بخرید؛ اما به‌عنوان یک گزینه‌ی ویژه برای عکاسی چشم انداز درنظر نگیرید. به هر حال اغلب اوقات به سه‌پایه دربایستن خواهید داشت.
 
 
راهنمای خرید لنز دوربین برای عکاسی منظره
 

 لنزهای مناسب منظره

تا اینجا مشخص شد یک لنز زوم واید بهترین گزینه برای عکاسی چشم انداز است. لنز کیت شما هم پاسخگوی این سخیف است؛ اما میدان دیدن مد نظر و وسیعی را در اختیارتان نمی‌گذارد.
 
  • لنز کانن
اگر از دوربین کراپ بهره‌گیری می‌کنید، لنز ۲۷۹ دلاری Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS را پیشنهاد می‌کنیم. فاصله‌ی کانونی این لنز روی یک دوربین فول‌فریم  نزدیک  برابر با 16-30 است. با این لنز همراه‌با لنز کیت خود می‌توانید از هر منظره‌ای، تصویری عالی ثبت کنید.
 
اگر از دوربین فول‌فریم بهره‌گیری می‌کنید، Canon EF 17-40 mm f/4L را رهنمود می‌کنیم؛ کاربردی‌ترین لنز برای عکاسی چشم انداز با بها تقریبی ۷۴۹ دلار!
 
  • لنز نیکون
گزینه‌های پیشنهادی برای نیکون همانند کانن هستند. لنز ۳۰۰ دلاری Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20 mm f/4.5-5.6G VR می‌تواند مکمل نکویی برای لنز کیت شما باشد و اغلب نیازهای شما در عکاسی چشم انداز را پوشش می‌دهد.
 
نزدیک‌ترین لنز به 17-40mm دوست‌داشتنی برای دوربین‌های فول‌فریم نیکون، Nikon AF-S FX NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5G است. این لنز هم محدوده‌ی کاملا وسیعی را برای عکاسی چشم انداز پوشش می‌دهد.

 

 

منبع : زومیت

 

شناسایی گوشی های رجیستر شده

 از امروز فاز دوم رجیستری گوشی‌های موبایل پیش درآمد شد و در این مرحله همگی گوشی‌های اپل برای پرکار شدن در شبکه‌ی موبایل کشور، باید رجیستر شوند. بر این پای بست، تشخیص قاچاق یا رسمی بودن گوشی مهم است.

 
شناسایی گوشی های رجیستر شده
 
 
فاز دوم اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از امروز پیش درآمد شده است، بر این بنیاد همگی خریداران گوشی‌ها و تبلت‌های اپل اثناء خرید باید از اصالت دستگاه مطمئن شوند.
 

تشخیص اصالت گوشی موبایل

برای تشخیص ریشه-بن-بیخ یا قاچاق بودن گوشی لازم است خریدار آغاز شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) روی جعبه دستگاه را به شماره‌ی ۷۷۷۷ پیامک کند. وانگهی می‌تواند با به کارگیری کد دستوری #۷۷۷۷* و گزینش گزینه استعلام اصالت، پیش از خرید و پرداخت هزینه، از اصالت گوشی مطمئن شود.
 
سپس گوشی یا تبلت خریداری شده باید در شبکه اپراتوری نیز پرکار شود؛ بر این پای بست، لازم است خریدار کد فعال‌سازی (Activation Code) را اثناء خرید از فروشنده دریافت کند؛ به خریداران توصیه می‌شود برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، کد فعال‌سازی را بی درنگ کاربرد و دستگاه را پرکار کنند.
 
برای فعال‌سازی نیز خریدار باید کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط‌به گزینه فعال‌سازی را برگزیدن کند. بعد از آن ویژگی بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی، کد فعال‌سازی مربوط‌به آن و شماره سیم‌کارتی را که می‌خواهد متعلق به استفاده کند به ترتیب وارد ‌کند. بعد از تائید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرایند، روی صفحه گوشی قابل تماشا است.
 
توجه: خریداران باید تمامی مراحل استعلام را خودشان اتمام دهند و بعد از اطمینان از اصالت گوشی مورد عقیده و قانونی و استاندارد بودن آن، تلفن همراه باره عقیده خویش خریداری کنند.
 
 

تطبیق ویژگی گوشی با ویژگی جعبه

 

یکی دیگر از مراحل تشخیص اصل بودن گوشی تطبیق شناسه‌ی گوشی با کد درج شده روی جعبه‌ی دستگاه است. بر این بنیاد لازم است خریدار کد دستوری #۰۶#* را شماره‌گری کرده و شناسه‌ی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را گرفتن کند. این کد باید با شناسه‌ی ثبت شده روی جعبه دستگاه گرد باشد.
 
توجه: گوشی‌های دو سیم‌کارته دارای دو مشخصه IMEI و گوشی‌های چند سیم‌کارته دارای چند IMEI هستند.
 
از سوی سایر کاربران باید به این نکته توجه کنند که بعد از فعال‌سازی، تلفن همراه تنها روی سیم‌کارت پرکار شده، قابلیت به کارگیری شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری کاربرد کند باید فرایند انتقال بهره‌بردار را با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط‌به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهند؛ در غیر این‌صورت تلفن به اتفاق روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل کاربرد خواهد بود.
 
درهمین حال گوشی‌های اپل که در حال آماده در شبکه اپراتورها پرکار هستند، درصورت جایگزینی سیم‌کارت باید فرایند انتقال مالکیت را اتمام دهند.
 
 

سرشماره همتا

 

رجیستری گوشی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای خریدار ندارد و همگی پیامک‌های مربوط‌به استعلام گوشی و اطلاع‌رسانی در این گویه تنها با سرشماره HAMTA برای مشترکان ارسال می‌شود و اگر پیامکی با سرشماره دیگری در پاسخ به کاربر ارسال شود، جعلی بوده و به هیچ وجه قابل استناد نیست.
 
لازم است کاربران بعد از خرید دستگاه، فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که عدد مشخصه ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و درصورت بروز هرگونه سخت در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده پاسخگو خواهد بود.
 
 
 

گوشی مسافری

 

مسافرانی که از بیرون از کشور گوشی تلفن همراه، تبلت، مودم یا هر دستگاه سیم‌کارت‌خوری خریداری کرده و به همراه خود وارد مملکت می‌کنند، باید شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه خریداری شده را در باژگاه محل ورود خویش ثبت کنند. مسافران هنگام ثبت شناسه‌ی گوشی تلفن همراه خویش باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و قبض آن را نزد خود نگه‌داری کنند و در آخر، بعد از اخذ کد فعال‌سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه بدیل به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند.
 
عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری طبق ارزش‌ کالای ثبت شده در نظام TSC به آدرس tsc.irica.co سپریدن می‌شود.
 
 
شماره‌هایی که نباید فراموش کنید
در فرایند ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه، برای اعلام شکایت یا تعقیب مشکلات احتمالی، سامانه ۱۲۴ و مرکز تماس ۰۹۶۳۶۶ اعلام شده است.
 
خریداران می‌توانند درصورت بروز هرگونه دشوار یا گلایه در زمینه‌ی استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و دشواری ها گمرکی با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ یا عدد ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تماس گرفته یا به پورتال سازمان تعزیرات مراجعه کنند.
 
برای شکایت از مشکلات فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن به اتفاق باوجود طی تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی، جستار باید به مرکز تماس طرح به عدد ۰۹۶۳۶۶ اعلام شود.

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد