انتخاب لنز پسندیده برای عکاسی منظره، در ثبت تصویری زیباتر کمک می‌کند. اگرچه با لنز کیت دوربین هم می‌توانید عکس‌های نکویی از منظره‌های مختلف بگیرید؛ ولی برای خروجی بهتر، از گزینه‌های دیگر هم استفاده کنید.

 

راهنمای خرید لنز دوربین برای عکاسی منظره

 

 
منظره‌ گرد از محبوب‌ترین سوژه‌های عکاسی است. از هر پنجره‌ای به بیرون نگاه کنید، سوژه‌ای برای عکاسی پیدا می‌کنید که شاید یک منظره‌ی باشکوه نباشد؛ اما می‌توان آن را به سوژه‌ی عکس تبدیل کرد.
 
منظره‌ها دست‌یافتنی‌ترین سوژه‌ها هستند. برخلاف پرتره‌ها یا سوژه‌های ورزشی که به ساز و برگ گزیده تر و گران‌قیمت‌ بیچارگی دارند، می‌توانید منظره‌ را با هر دوربین یا هر لنزی ثبت کنید.
 
 

آنچه از لنز مخصوص عکاسی چشم انداز می‌خواهید

با تنظیمات مناسب، می‌توانید مناظر زیبایی ثبت کنید؛ ولی با درنظرگرفتن یک مجموعه تنظیمات و ویژگی‌ها می‌توانید لنز بهتری برای ثبت این عکس ها پیدا کنید. می‌توانید از یک لنز تله‌فوتوی ۲۰۰ میلی‌متری استفاده کنید؛ ولی این لنز مناسب‌ترین و انعطاف‌پذیرترین گزینه‌ نیست. نکته‌ی کلیدی در اینجا «انعطاف‌پذیری» است.
 
منظره‌ها تنوع بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند و ما دقیقا با این تعریف منطبق هستیم؛ قد ما بین ۱۲۰ الی ۲۱۰ سانتی‌متر و وزن ما بین ۲۵ و ۱۸۰ کیلوگرم است. یک نما از قله‌ی اورست و گل‌های آفتاب‌گردان در یک منطقه‌ی بومی، هر دو منظره به‌شمار می‌روند و هر دو از نظر عکاسی چالشی متفاوت هستند.
 
درواقع شما نیاز به لنزی دارید که در بسیاری از موقعیت‌ها پاسخگوی نیازهایتان باشد. برای مثال یک لنز زوم که طیف وسیعی از فواصل کانونی سودمند را پوشش دهد.
 
 

منظره و فاصله‌ی کانونی

اغلب عکاس‌ها از لنزهای واید بهره‌گیری می‌کنند. با لنز واید می‌توانید بخش اکثریت از چشم انداز را درون یک کادر پیمان دهید. میزان واید بودن مورد نظر به سوژه هم بستگی دارد.
 
اختلاف‌ اندک در فاصله‌ی کانونی معمولا در فواصل کانونی کمتر خویش را نشان می‌دهند. تفاوت میدان دیدن بین فاصله‌ی کانونی ۲۰ و ۲۲ میلی‌متر بیشتر از دوگانگی بین فواصل ۱۰۰ و ۱۰۲ میلی‌متر است. پس لنز با فاصله‌ی کانونی کمتر می‌توانند دوگانگی عمده‌ای در نتیجه به‌وجود بیاورد.
 
 
اختلاف بزرگ در میدان دید را می‌توانید به روشنی در این دو عکس ببینید. تنها ۱۰ میلی‌متر وایدتر (عریض‌تر) یعنی می‌توانید فضای اکثریت را در عکس خویش جای دهید. البته عکس لزوما بهتر نمی‌شود، اما تصویر عریض‌تر دوم حس مهیج‌تری به عکس می‌بخشد.
 
با اینکه دائم نیازی به به کارگیری میدان دید سوپرواید (بسیار عریض) ندارید؛ اما اگر امکانات آن را در گزین کردن دارید، عالی است. یعنی برای حداکثر نرمش به یک لنز زوم دربایستن دارید که برخی فواصل کانونی واید را پوشش دهد: ۱۰ میلی‌متر روی یک دوربین کراپ‌ و ۱۷ میلی‌متر روی فول‌فریم.
 
 

منظره و گشادگی دیافراگم

گشادگی دیافراگم تأثیر چندانی در عکاسی منظره ندارد؛ مگر اینکه بخواهید از ستاره‌ها عکس بگیرید. اغلب اوقات، از گشادگی بین f/8 و f/16 برای حداکثرسازی عمق میدان استفاده می‌کنید؛ این یعنی حتی گشادگی f5/6 هم نتیجه‌بخش است. وایدترین گشادگی دیافراگم لنز من برای عکاسی چشم انداز f/4 است و نتیجه‌ی بی‌نقصی می‌دهد.
 
با اینکه گشادگی دیافراگم کمتر، امکان عکاسی در روشنایی مختصر و بدون سه‌پایه را فراهم می‌کند؛ ولی از طرفی این گونه لنز پرهزینه‌تر خواهد بود. اگر بودجه‌ی خرید یک لنز با f/2.8 را دارید، آن را بخرید؛ اما به‌عنوان یک گزینه‌ی ویژه برای عکاسی چشم انداز درنظر نگیرید. به هر حال اغلب اوقات به سه‌پایه دربایستن خواهید داشت.
 
 
راهنمای خرید لنز دوربین برای عکاسی منظره
 

 لنزهای مناسب منظره

تا اینجا مشخص شد یک لنز زوم واید بهترین گزینه برای عکاسی چشم انداز است. لنز کیت شما هم پاسخگوی این سخیف است؛ اما میدان دیدن مد نظر و وسیعی را در اختیارتان نمی‌گذارد.
 
  • لنز کانن
اگر از دوربین کراپ بهره‌گیری می‌کنید، لنز ۲۷۹ دلاری Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS را پیشنهاد می‌کنیم. فاصله‌ی کانونی این لنز روی یک دوربین فول‌فریم  نزدیک  برابر با 16-30 است. با این لنز همراه‌با لنز کیت خود می‌توانید از هر منظره‌ای، تصویری عالی ثبت کنید.
 
اگر از دوربین فول‌فریم بهره‌گیری می‌کنید، Canon EF 17-40 mm f/4L را رهنمود می‌کنیم؛ کاربردی‌ترین لنز برای عکاسی چشم انداز با بها تقریبی ۷۴۹ دلار!
 
  • لنز نیکون
گزینه‌های پیشنهادی برای نیکون همانند کانن هستند. لنز ۳۰۰ دلاری Nikon AF-P DX NIKKOR 10-20 mm f/4.5-5.6G VR می‌تواند مکمل نکویی برای لنز کیت شما باشد و اغلب نیازهای شما در عکاسی چشم انداز را پوشش می‌دهد.
 
نزدیک‌ترین لنز به 17-40mm دوست‌داشتنی برای دوربین‌های فول‌فریم نیکون، Nikon AF-S FX NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5G است. این لنز هم محدوده‌ی کاملا وسیعی را برای عکاسی چشم انداز پوشش می‌دهد.

 

 

منبع : زومیت